Monday, November 15, 2010

Hoe blaas je een AL-811 buis op / How to destroy an AL-811 tube

Een mede amateur uit mijn regio meldde me dat hij 3 van de 4 811 buizen in zijn Ameritron had opgeblazen!
Door te hoog in te sturen en door onder het zenden de bandschakelaar te verdraaien heeft er waarschijnlijk flash-over plaatsgevonden in zijn Ameritron lineair. Deze lineairs zijn niet beveiligd; de anodes waren letterlijk van de buizen gebrand! Overigens gebruik ik zelf 572B's in mijn Ameritron, deze kunnen wat meer hebben dan de originele 811 buizen. Mijn Yaesu FL-2100Z is door Frits pa0fri gemodificeerd waarbij o.a een beveiliging tegen flash-overs is gemaakt. Zie : http://www.pa0fri.com/

A fellow radioamateur who lives in my region told me that he blew up 3 out of 4  811-tubes from his Ameritron amplifier! Due to too high input and moving the bandswitch during transmission, probably some flash-overs occurd in his Amp. These amps are not protected; the anodes were burned from the tubes!
I use 572b's in my Amertitron, these tubes are more rugged than the original 811's. My Yaesu FL2100Z has been modified by Frits pa0fri; he made a simple protection against flash-overs. http://www.pa0fri.com/

1 comment:

  1. Hallo Ton, net je blog ontdekt. Zijn dat dure buizen die AL-811's? Lijkt me toch logisch dat je niet onder het zenden moet gaan draaien aan schakelaars. Kan met een antenneswitch ook niet zonder beveiliging. Met de (Palstar) antennetuner doe ik het in iedergeval nooit. En dan zit ik nog maar op 100W max. 73, Bas

    ReplyDelete